Monday, May 26, 2008

Lisan 9 : MAKANAN KEGEMARAN

· Ceritakan makanan-makanan kegemaran kamu.
· Apakah jenis-jenis makanan dan minuman yang harus kita elakkan? Jelaskan.
· Pada pendapat kamu, makanan-makanan apakah yang popular di Singapura? Mengapa?
· Menjaga pemakanan akam menjamin kesihatan. Setujukah kamu dengan pernyataan ini. Mengapa?

9 comments:

Anonymous said...

-makananan kegemaran saya adalah nasi lemak..ia berhasiat kepada saya kerana ia ada timun,telur dan juga nasinya yang mengadakan vitamin,protein dan benda2 yang berkhasiat.walaupun ayam mengadai lemak, kita juga harus mengabil lemak cuma jangan banyak2

-makanan lemak2 seperti ayam goreng,daging tulang...kalau minuman,kita cuba elak air gas dan air manis2.ia boleh mengakibat kita penyakit barah atau kencing manis

-org singapura gemar makan roti perata...kerana saya selalu mendapati org singapura, kebanyakannya ialah bangsa cina dan melayu,membeli sarapan perata

-ya.seperti peribahas inggris 'you are what you eat'...bermakna kalau seseorang itu asyik mengambil pemarkanan seperti berminyak..tubuh badan mereka akn menjadi besar

-anugerah,5A1

Anonymous said...

Makanan yg saya gemari ialah nasi goreng daging merah.Daging mempunyai protin yg tinggi.Walaupun ia tidak berkhasit saya tetap santap kerana hidup harus makan.itu prinsip saya.
-Makanan yg harus dielakkan ialah makanan yg tinggi dgn lemak dan manis.Senang kata makanan yg sedap tidak berkhasiat.Sup tulang ialah kegemaran rakyat singapore terutama bangsa melayu dan india.

Anonymous said...

makanan kegemaran saya adalah murtabak dagig kerana isinya sangat enak bila di celop dengan kua ikan.

kami harus elakkan makanan yang berminyak dan berlemak.minuman yang harus di elakkan adalah minuman gas yang boleh merosakkan gigi anda.

makan paling popular untuk saya adalah nasi ayam kerana ada banyak macam nasi ayam di singapura dan bangsa cina juga ada version mereka sendiri.

saya setuju kerana bila kami tidak menjaga apa kami makan kita boleh senang dapat jangkitan sebagai darah tinggi dan kenching manis.
ADI

Anonymous said...

Makanan-makanan kegemaran saya ialah Nasi lemak, nasi ayam dan pelbagai makanan yang halal.Saya suka kepada semua makanan kerana setiap makanan mempunyai perisa yang berelainan daripada makanan lain.

Jenis-jenis makanan-makanan dan minuman yang harus kita elakkan ialah makanan yang berminyak, berlemak dan makanan-makanan yang manis.Kalau minuman elakkan minuman yang manis dan bergas.

Pada pendapat saya, makanan-makanan yang popular di singapura ialah Roti prata dan Satay melayu. Kerana ia mempunyai rasa yang unik dan datang dari setiap masyarakat di singapura.

Saya setuju bahawa menjaga pemakanan akan menjamin kesihatan. Dengan menjaga pemakanan kami, kami boleh mengurangkan risiko untuk mendapat penyakit seperti serangan jatung kerana makan makanan yang berlemak.Dengan makan makanan yang sihat kami tidak sahaja mengurangkan risiko mendapat penyakit tetapi juga menolong badan kami dalam perlawanan terhadap penyakit.

Anonymous said...

-Makanan-makanan kegemaran saya ialah makanan seperti nasi Lemak,nasi ayam,laksa,lontong dan macam-macam lagi makan melayu yang dijamin halal.Saya suka makanan-makanan seperti ini kenana ia amat sedap rasanya dan harganya pula berpatutan.

-Jenis-jenis makanan dan minuman yang harus kita elakkan ialah jenis yang tidak dijamin halal.Kita juga tidak patut memakan yang terlalu berminyak,berlemak,masam,manis dan macam-macam lagi.Makanan yang baik untuk orang ialah makanan yang kurang minyak,gula,garam dan sos.Minuman yang harus dielakkan ialah minuman yang manis dan bergas.Kedua-dua makanan dan minuman seperti ini boleh menyebabkan kencing manis,darah tinggi,obesity dan macam-macam penyakit lagi jika seseorang itu tidak mengurangkan cara pemakanannya.Seseorang itu harus menjalani gaya kehidupan yang sihat melalui memakan makanan yang sihat dan kerap bersenam.

Terdapat bermacam-macam makanan yang popular di singapura seperti laksa,roti prata dan nasi ayam.Makanan ini semua popular kerana harganya yang berpatutan dan rasanya yang amat enak sekali.Ini juga kerana makan seperti ini semua dijual di merata tempat dan semakin berleluasa di kedai kopi singapura.

Saya setuju bahawa menjaga pemakanan akan menjamin kesihatan kerana ia akan mengurangkan risiko menghidapi pelbagai penyakit yang tidak diingini.Jika kita tiadk menjaga pemakanan kami,kami akan mudah menghidapi pelbagai penyakit seperti darah tinggi,cholesterol yang tinggi dan bermacam-macam lagi.Oleh itu,kita harus mengamalkan gaya kehidupan yang sihat dengan bersenam,meminum air putih setiap hari dan mengurangkan minyak,gula,garam dan sos.Malah,kita patut melebihkan pengambilan makanan seperti sayur-mayur dan buah-buahan.

Anonymous said...

Makanan kegemaran saya ialah masakan-masakan ibu saya. Saya memang gemar memakan masakan ibu saya kerana semua lauk-pauk yang dimasaknya amat enak dimakan, terutamanya lauk lemak ayam cili padi dan asam pedas. saya juga gemar memakan masakan yang pedas. Selain daripada masakan ibu saya, saya juga gemar memakan nasi lemak dan nasi ayam kerana sejak kecil lagi, saya memang suka makan.

Jenis-jenis makanan dan minuman yang kita harus elakkan adalah, makanan-makanan yang tidak dijamin hahal. Perkara ini memang mustahak kerana makanan yang tidak dijamin halal dilarang makan dari segi peraturan ugama Islam. Selain daripada pantang larang ugama, kita juga tidak harus memakan makanan yang mengandungi terlalu banyak lemak and minuman yang mengandungi gas 'carbonate drinks'. Minuman keras juga dilarang oleh ugama Islam.

Pada pendapat saya makan-makanan yang popular di Singapura adalah, makan tradisional melaya iaitu nasi lemak dan kuih-muih. Lontong juga sebahagian makan yang popular. Makan lontong bukan sahaja digemari oleh masyakat melau tetapi bangsa lain juga gemar memakan lontong terutamanya buat sarapan pagi. Selain daripada masakan melayu, nasi ayam juga popular di Singapura kerana ia amat lazat dimakan. Nasi ayam sebenarnya dimasak olh masyarakat cina. Tahun demi tahun berlalu, negara Singapura menjadi berbilangan kaum dan bangsa-bangsa yang berlainan makan makanan yang berlainan.

Saya setuju bahawa menjaga pemakanan akan menjamin kesihatan kerana jiwa cara pemakanan kita dikawal, kita dapat elakkan daripada dihindari penyakit dan ber kemungkin akan mendapat gaya hidup yang sihat. Banyak memakan buah=buahan dan sayuran kerana makanan sebegini mengandungi banyak khasiyat and vitamin. Buahan-buahan dapat memberi kesihatan bagi kulit manusia.

Anonymous said...

- makanan kegemaran saya adalah makanan yang dimasak oleh ibu dan bapa saya.masakan mereka adalah dari turu-kemurun moyang saya

- makan yang berlemak seperti satay babat memakan kulit ayam dan lain-lain lagi.minuman yang bermanis seperti ayer yang bergas akan menyebabkan kencing manis.

- singapura terdapat pelbagai makanan yang boleh kita menikmati seperti mee pok,thosai,nasi lemak dan fish n chip.

- ya kerana terlalau banyak makan akan menyebabkan kegemukkan dan penyakit

Anonymous said...

Hmmmm....Makanan kegemaran saya adalah Nasi Lemak , Mee soto ,Nasi ayam , Burger daging dan macam -macam lagi.Terlalau banyak untuk difikirkan,hanya ini yang dapat saya ingat.

Makanan dan minuman yanag harus kita elakkan adalah seperti air yang bergas seperti Coke , Sprite ,Root Beer dan untuk makanan adalah makanan yang berkolestrol seperti ayam goreng , Makanan Segera dan Makanan2 yang berminyak.makanan dan minuman seperti ini mengandungi lemak yang tidak berguna untuk badan kita.Ia boleh merosakkkan badan kita dengan meningkatkan berat badan kita.Ia akan menjejas menjejas mental dan fizikal kita.terutamam sekali fizikal kerana jika seseorang itu mempunyai berat badan yang tinggi,pekerjaan yang harus mengunakan fizikal adalah sangat sukar untuk mereka kerana mereka terlalu berat ,cepat letih dan sukar untuk menegangkan otot-otot.

Pada pendapat saya makanan ynag popular di singapura adalah makanan segera.Mereka lebih gemar dengan makanan segera kerana ia lebih enak untuk di makan dan senanag untuk di masak ataupun di buat.Tambahan pula,mereka gemar dengan makanan segera kerana makanan seperti ini jarang dimakan tetapi makanan sweperti nasi dan mee sellau di makan di rumah.Mereka mahu makanan yang mempunyai rasa yang lain.

Saya setuju kerana.Makanan boleh menjejas kesihatan kita.Seperti yang saya katakan tadi.Makanan Mempunyai kolestral ataupun lemak - lemak yang merosakkan badan kita.
Jika kita tidak menjaga permakanan kita , kita akan menyesal suatu hari nanti.Lemka - lemak di makanan akan membuat seseorang itu senang sakit dan meningkatkan berat badan dengan ringkas.Makana seperti buah - buahan dan sayuran main peranan kerana ia mengandungi vitamins yang sihat yang boleh menolong badan kita.Seperti buah oren,ia mengandungi vitamin c yang boleh mengelakkan penyakit.Pemilihan makanan adalah penting.seseorang itu harus menimbangkan pemilihan makanan untuk menjaga kesihatan mereka.Jika seseorang itu mempunyai kesihatan ynag cerah, mereka dapat membuat kerja dengan senanang ,ini tidak dapat menjejaskan mereka dengan kesakitan ataupun keletihan yang sangat tidak disukai ramai.

Anonymous said...

makanan kegemaran saya ialah makanan masakan india seperti nasi goreng, mee goreng, rojak, roti prata, murtabak daging, chapati. saya gemari makanan masakan india kerana ia sangat sedap berbanding dengan makanan barat. masakan india selalunya pedas dan ini yg saya suka.

makanan & minuman yg harus kami elakkan ialah makanan yg mengandungi banyak lemak, kolesterol, garam, gula, berminyak & makanan segera. elakkan minuman berkarbonat & manis. yg paling penting sekali ialah elak dari memakan dan minum yg tidak halal. jika memakan makanan yg tidak halal, kita akan tanggung di akhirat...

makanan-makanan yg popular di s'pura ialah nasilemak, roti prata, nasi ayam dan burger ayam atau daging. s'pura ialah negara berbilang bangsa. oleh itu, raykat s'pura akan mencuba makanan dari kaum lain seperti warga cina memakan nasi lemak.

saya setuju sekali dengan pernyataan itu. kami akan sihat jika kami jaga pemakanan kami seperti memakan 3 kali sehari dan memakan 2 sudu sayur dan 2 ulas buah buahan. sebaliknya, jika kami memakan sembarang seperti selalu memakan makanan yg berlemak, sudah pasti kami akan menghidap penyakit darah tinggi, serangan jantung, kencing manis dan kegemukkan