Friday, May 23, 2008

Lisan 3 : PEMBIMBING DALAM HIDUP

· Ceritakan seseorang yang kamu anggap sebagai mentor (pembimbing) kamu.
· Mengapakah kamu mengggapnya sebagai mentor kamu?
· Apakah yang kamu pelajari daripada mentor kamu itu?
· Manusia lebih mudah mencontohi perbuatan yang tidak elok. Setujukah kamu dengan pendapat ini?. Jelaskan

6 comments:

Anonymous said...

Salah seorang daripada mentor atau pemimbing saya ialah guru tiusyen saya.Saya berkata sedemikian kerana dia telah membentuk dan menukar cara dan gaya hidup saya yang agak tercicir dan tidak pandai membuat pilihan.Secara keseluruhannya untuk menjadi seorang yang lebih baik dan berguna kepada keluarga dan masyarakat.Saya mempelajari banyak perkara yang positif dan perkara yang memanfaatkan daripadanya.Dia telah mengubah saya secara fizikologi.Memang benar bahawa manusia lebih mudah mencontohi perbuatan yg tidak elok kerana ia tidak memerlukan sebarang usaha dan pemikiran yang pintar untuk melakukan sesuatu perkara itu.Perkara sebegini boleh dilakukan sewenang2 nya.Tetapi,manusia tidak boleh putus asa kerana kita masih boleh memperkuatkan iman dari godaan,menpunyai daya pemikiran untuk berfiran untuk memilih antara yang baik da buruk.Semoga pandai membuat pilihin.

cg sunita said...

aishah,
kamu memberi komen yang agak baik dan penggunaan bahasa yang kamu gunakan juga adalah baik. dari segi isi, ianya menepati kehendak soalan. saya berharap agar kamu terus berusahan agar meraih markah cemerlang.

Anonymous said...

Salah seseorang yang saya agak sebagai pembimbing ialah ibu kandung saya.Kerana sejak kecil dahulu ibu saya yang menjaga dan membimbing saya agar saya menjadi manusia bukan liar.Saya mempelajari banyak banyak darinya seperti bersikap sabar dgn dugaan yg melanda dan jgn berputus asa dgn cepat.Tidak.Kerana saya percaya hanya segelintir manusia yg sebegitu.Manusia mana tidak mahu berkelakuan baik.

Anonymous said...

- pembimbingan dalam hidup saya ialah ibu bapa saya kerana tanpa mereka,kita lahir tanpa pengalaman,bahasa dan ilmu pengetahuan.

- mereka adalah orangs yang kita harus menghormati kerana mereka adalah pintu rahmat ke surga...

- saya telah mempelajari bermacam-macam ciri,sifat dan akhlak mulia.tidak ternilai banding dengan nya.

- semakin hari, semakin modern dunia ini yang penuh dengan alam fana yang merosakkan minda kita..terpulang pada pendapat masing-masing

cg sunita said...

Abu dan Eshaq, kamu seharusnya memperluas isi dengan memberi contoh-contoh. Dengan berbuat begitu, kamu boleh meraih markah cemerlang.

Anonymous said...

-dia adalah pak cik saya yang terlah meninggal dunia.saya anggapnya sebagai mentor kerana dia adalah seseorang yang mancaburi kehidupan yang senang tanpa khuatir dan saya mahu menghidup kehidupan saya macam dia
-saya he-----ERROR------