Sunday, May 25, 2008

Lisan 6 : KESIHATAN

· Ceritakan pengalaman kamu ketika jatuh sakit.
· Terangkan cara-cara kita boleh menjaga kesihatan kita.
· Pada pendapat kamu, apakah kebiasaan rakyat Singapura yang boleh menjejaskan kesihatan mereka? Jelaskan
· Kesihatan lebih berharga daripada kemewahan. Setujukah kamu dengan pernyataan ini. Mengapa?

4 comments:

Anonymous said...

-Pengalaman saya ketika jatuh sakit amat menyedihkan.Ketika itu saya sedang menduduki peperiksaan Mathematik apabila saya diserang gastrik.Habis hancur semua konsentrasi lalu gagal dlm kertas itu.
-Senang sahaja kawal makanan,tidur dgn cukup dan bersenam.
-Biasanya,org tidak kawal makanan.Makan tidak ikuti sekatan.Tambah merokok hanya menambahkan masalah.Ia betul kerana tidak guna jika ada duit tetapi sakit kuat.

Anonymous said...

-saya mengada sakit perut atau sakit gastric..tiap2 kali saya harus ke tandas..leceh pergi tandas dan kembali..
-bermakan epal dan buah-buahan..dan juga sayur-sayuran..
-mereka mengisap rokok dan bermakan berminyakan
-ya..kerana jalau tidak ada kesihatan kami tidak boleh membelanja..tpi kalau kami sihat, bolehla kami berkerja

Anonymous said...

1) Apabila saya sakit, badan saya berasa amat lemah. Saya tidak berlarat untuk bergerak dan memakan. Saya akan terbaring diatas katil dan tidur sepanjang hari. Badan saya akan berasa seram-sejuk dan menggigil.

2) Kita harus mengawal makanan kita, memcuci tangan setiap kali hendak memakan dan jauhi dari tempat-tempat yang dipenuhi kuman.

3) Kebiasaan rakyat Singapura ialah mereka suka menaiki kereta walaupun tempat itu dekat sahaja. Asap yang keluar dari kereta itu amat berbahaya dan ia akan menjejaskan kesihatan seseorang. Asap itu dinamakan 'carbon monoxide'. Saya dipahami bahawa 'carbon monoxide' boleh mengakibatkan kematian. Orang Singapura juga amat kuat merokok. Asap rokok itu pun amat berbahaya. Asap-asap ini bukan sahaja berbahaya kepada manusia, ia juga berbahaya kepada dunia kita ini.

4) saya setuju kerana wang tidak boleh membeli nyawa. Jika kesihatan kami terancam dan membawa maut, apakah gunanya kemewahan. Kemewahan tidak boleh dibawa ke kubur.

Anonymous said...

Pengalaman saya sewaktu saya sakit amat menyakitkan hati. Saya tidak beberapa kisah jika saya jatuh sakit terutamanya hanya deman kerana ia hanya demam biasa. Kejadian ini amat menyakitan hati saya kerana semasa saya jatuh sakit. Mak cik saya menjemput semua anak saudaranya untuk bersamanya ke tempat permainan remaja. Lebih dikenali tempat'escape theme park'. Memandangkan terlalu sakit dihindari sakit perut, asyik membuang air besar, muntah dan badan terasa amat lemah. Kesihatan saya terjejas. Saya amat bersedih hati dan menyesal kerana tidak menjaga kesihat saya. Saya tidak akan melupakan pengalaman itu. Saya menjadikan ia sebagai satu pelajaran buat diri saya.

Cara-cara kita dapat menjaga kesihatan ialah, selalu semak tanggal sebelum basi dan kesihat dikandungi. orang ramai mengejarkan waktu berehat yang secukupnya dan juga melakukan aktivit riadah supaya kesihatan akan selalu dikawal. Buahan-buahan dan sayuran juga penting bagi makanan yang mengandungi banyak kesihatan dan vitamin. Berseman menghidu udara segar pada waktu fajar.

Pada pendapat saya, ramai rakyat Singapura menghisap rokok. Tabiat ini akan menjegaskan kesihatan. Walaubagaimanapun, remaja kini juga menghisap rokok. Saya berpendapat bahawa remaja kini menhindarkan kesihat mereka. Ramai yang mengangkap bahawa menghisap rokok itu dapat meningkatkan tangkapan pesonaliti mereka. Sayang kerana dari usia muda, kesihatan mereka terjejas.

Saya setuju bahawa kesihatan lebih brharga daripada kemewahan kerana, kemewahan dapat dicari di merata tempat tetapi nyawa tidat dapat dicari atau diganti. Hargai setiap detik masa kita. Tiada faedah yang dapat diraih jika membuat suatu perkara yang tidak diingini oleh tubuh kita.