Friday, May 23, 2008

Lisan 5 : BAKAT

· Ceritakan bakat atau kelebihan seseorang yang kamu kenali.
· Apakah bakat atau kelebihan yang ingin kamu miliki. Mengapa?
· Pada pendapat kamu, adakah seseorang itu harus mempunyai bakat atau kelebihan untuk berjaya? Jelaskan sebab-sebabnya.
· Keyakinan diri dapat membantu seseorang mencapai impiannya. Setujukah kamu dengan pernyataan ini. Mengapa?

5 comments:

Anonymous said...

Org yg saya kenali ialah abg saudara saya yang mempunyai bakat bersukan seperti lari dgn pantas dan berbakat.
-Bakat yang saya inginkan ialah bernyanyi yg boleh mencairkan hati orang.Tetapi sayang saya tidak mempunyai suara yang merdu malah dikutuk oleh kawan kerana suara saya sumbang.
-Tidak,kerana pada saya ketekunan yang membuat kita berjaya dlm hidup
-Ya,jika kita tidak yakin pada diri kita tidak mempunyai semangat.

Anonymous said...

- kawan saya mempuyai kebolehan untuk bermain gitar secara ahli.

- bakat yang ingin saya memiliki adalah bermain gitar seperti kawan saya ini.supaya suatu hari nanti saya dapat menjadi ahli dalam bidang muzik

- terpulang pada kebolehan masing-masing.bakat dapat membimbing kita kepada kejayaan

- ya kerana tanpa keyakinan, hidup kita seperti sebatang kara kerana nama kegagalan akan sentiasa bermain dalam fikiran kita...

Anonymous said...

-org yang saya kenali adalah kawan sedara saya..dia ada kelebihan bakat bermainan gitar.dan dia pandai bermain alat instrument itu
-saya mahu memiliki bakat sama seperti kawan sedara saya itu...saya mahu menjadi macam dia -tidak..mereka cuma harus berkerja keras dan menhadapi hidup mereka dengan baik
-ya..kalau mereka ada keyakinan utk berjaya, mereka boleh..

Anonymous said...

Saya ada seorang kawan yang pandai bermain bola.Dia minat bola sejak saya kenalnya.Dia sangat mahir dengan mengawal bola.

Saya mahu ada bakat berjoget macam Jabbawockeez kerana kumpulan mereka boleh menawan hati orang ketika membuat persembahan.

Orang tidak perlu bakat kerana jika dia rajin berusaha dan berlatih,dia boleh berjaya.Tetapi,orang akan melihat yang berbakat dahulu.

Saya setuju kerana jika orang itu takut atau malu untuk mencuba,dia tidak akan tahu berapa jauh dia boleh pergi.

Anonymous said...

Bakat atau kelebihan seseorang yang saya kenali adalah, avril lavigne. avril lavigne adalah seorang penyanyi berasal dari canada. Beliau merakamkan album pertamanya waktu beliau berusia 16 tahun sahaja. kini beliau semakin tabah dan maju dalam muzik industri kita.

Bakat atau kelebihan yang ingin saya miliki ialah, untuk menyerap sesuatu ke akal secepat mungkin. dengan kelebihan ini, saya akan memahami sesuatu dengan lebih lancar. saya kita harus takut akan ketinggalan dalam perbincangan ataupun di sekolah semasa belajar.

Pada pendapat saya, saya rasa seseorang itu harus mempunyai nakat atau kelebihan untuk berjaya. Sebilangan masyarakat singapura semuanya sedang mengejarkan sjil master dan lain-lain lagi. ikalau kita mempunyai sijil yang tertinggi tetapi tidak mempunyai bakat atau kelebihan dari yang lain, apa gunanya. Dengan itu, saya rasa seseorang itu harus mempunyai bakat dan kelebihan tersendiri supaya kita lain dari yang lain.

Ya. saya setuju. jika seserang itu yakin bawaha seseorang itu akan berfikiran positif. apabila die berfikiran positif, dia akan menuju untuk mencapai impiannya. tetapi, jikalau seseorang itu tidak mempunyai keyakinan, bermakna sseorang itu berfikiran nagatif. apabila dia berfikiran negatif, dia tidak akan memdapat untuk mencapai impianya.