Monday, May 26, 2008

Lisan 10 : MUZIK

· Apakah jenis-jenis muzik yang kamu tahu?
· Muzik apakah yang kamu gemari? Mengapa?
· Berikan contoh bagaimana nilai-nilai murni boleh disampaikan melalui lagu.
· Muzik menyatukan manusia. Setujukah kamu dengan pernyataan ini? Jelaskan.

10 comments:

Anonymous said...

-muzik boleh didapati dalam banyak jenis2 genre...seperti yang saya tahu adalah reggae,rock n roll,home,instrumental,RnB dan lain2 lagi

-saya gemari muzik seperti instrumental dan sedikit2 RnB...

-seperti seseorang artist, mereka menyampaikan sesuatu pada menggunakan lyric2 mereka kepada pendengarnya...

-ya..muzik menggunakan bersama pada satu sama lain dan tidak mengira bangsa atau ugama..

-anugerah,5A1

Anonymous said...

pelbagai muzik seperti muzik balada,jazz,blues serta lain lain agy...

Anonymous said...

-Ada pelbagai jenis muzik di dunia ini.tetapi saya hanya mendengar dua genre lagu iaitu Roknroll dan jiwang.
-Biasanya lagu dikaitkan dgn dadah tetapi seseorang itu boleh menilai muzik dgn mengambil frasa berbunga di dlm kandung lagu itu.
-ya,saya pernah melihat bangsa lain membeli cakera padat muzik bertajuk 'LAGU2 60an'.dgn ini terdapat bangsa lain pun mendengar lagu melayu.

Anonymous said...

Ada banyak jenis-jenis muzik di anatrabangasa sebagai opera,rock,jiwang,classical,rnb,raggie.

Saya suka msuk yang rentak yang sedap untuk dengar .

kebanyakan mereka akan membuat lagu daripada perasaan mereka atau bertopik dengan hari alam sebagainya.

ya kerana saya pun mendengar lagu jepun tetapi tak faham ape yang mereka bercakap.
adi

cg sunita said...

Anugerah,
penggunaan bahasa kamu agak lemah. kamu perlu perkembangkan isi jika mahu meraih markah yang lebih


Abu,
penggunaan bahasa kamu baik tetapi isi perlu dikembangkan untuk meraih markah yang lebih baik

Adi,
penggunaan bahasa kamu agak lemah. hayati kehendak soalan

Cikgu Sunita

Anonymous said...

Jenis-jenis music yang saya tahui ialah pop, rock, jazz dan classic.

Saya gemari muzik pop kerana ia tidak terlalu cepat dan juga ia membuat saya rasa tenang.saya juga suka lagu pop kerana lyriknya yang bermakna dan menyentuh hati saya.

Saya setuju yang muzik menyatukan manusia.Kerana semua manusia, tidak kira bangsa atau pun ugama, semua orang tetap suka mendengar muzik walaupun citarasa muzik kami berlainan.

Anonymous said...

Dari apa yg saya tahu... ada pelbagai genre dalam lagu.. ada lagu mempunyai unsur-unsur berkaitan dgn hidup, fesyen, tatatertib dan pelbagai lagi... genre yg hanya saya dengari ialah R&B, hiphop, pop, rok, dangdut dan balada..

Saya amat gemari hiphop kerana ia menceritakan yg baik dan yg buruk tentang sosial.. ini membolehkan pendengar memahami nasihat yg di selit dalam rep atau seni kata mereka yg boleh membuat kesedaran..
juga rentakkan hiphop sungguh enak didengar...

penyanyi atau komposer boleh mencipta lirik dan lagu yg boleh menyampaikan nilai-nilai murni kepada pendengar. contoh penyanyi seperti ramli sarip dan nuradee..

saya setuju. pada pendapat saya muzik menyatu padukan manusia tidak kira bangsa atau agama. muzik adalah universal. contoh: konsert seperti scorpion, deep purple, eagles... semua yg meminati kumpulan ini akan hadiri konsert, tidak kira bangsa dan agama. ini menunjukkan bahawa muzik menyatukan manusia.

Anonymous said...

Saya tahu ada pelbagai jenis muzik seprti rock,jazz dan lagu classical.

Saya gemari muzik instrumental kerana saya boleh dengar alat-alat muzik yang dimainkan.Saya juga suka lagu blues yang dimain oleh B.B King kerana lagunya lembut.

Nilai murni selalunya disampai dengan lagu nasyid,ia mengandungi sifat-sifat baik.Nilai murni boleh disampaikan jika pengubah lagu tahu menulis lagu.

Saya setuju,di konsert persembahan Micheal Jackson akan dipenuhi ramai peminat kerana lagu-lagu bagus dan bermakna sehingga mereka pengsan melihat idola mereka.

Anonymous said...

Terdapat jenis-jenis lagu yang saya tahu iatu jazz,classic,rock,rnb,raggae,melayu,inggeris,techno,trance dan macam-macam lagi

Saya gemar mendengar lagu seperti techno dan trance oleh kerana muziknya yang amat kuat dan boleh menghilangkan segala masalah saya ketika saya berada di dalam alam itu.Saya juga minat mendengar lagu melayu yang jiwang-jiwang dan juga rock.Ini semua terpulang kepada mood saya.Jika saya sedang bengang,saya dengar lagu-lagu yang kuat.Jika saya rasa keseorangan ataupun sedang sedih,saya akan berjiwang dan mendengar lagu-lagu melayu yang dinyanyi oleh remaja-remaja melayu kita.

Contoh nilai-nilai murni boleh disampaikan jika pereka lagu itu mahir dalam mereka lagu yang ada kena mengena dengan remaja dan dosa.Lagu-lagu seperti ini dinyanyikan oleh kumpulan nasyid.Lagu-lagu seperti nasyid boleh membuat seseorang itu teringat atau mengenali segala salah dan dosa yang dilakukannya.Malah,seseorang itu harus sedar akan kesalahannya atau kedosaannya dn harus insaf.

Saya setuju bahawa muzik menyatukan manusia kerana pendengarnya ialah orang-orang di negara lain.Lain negara,kaum,bahasa dan warna kulit.Saya pernah menonton rancangan malaysia iatu gangstarz.Terdapat negara singapura,malaysia,indonesia,philiphin dan tidak silap saya thailand.Walaupun mereka mempersembahkan lagu bukan melayu dan ingeris,para penonton di sana tetap menyokong kumpulan itu walaupun tidak memahami lagu yang dipersembahkan.

Anonymous said...

Jenis-jenis muzik yang saya ketahui ialah seperti, muzik-muzik rock, techno, r&b, clasik dan pelbagainya. Ini adalah contoh-contoh lagu yang sayu ketahui dan ia adalah diminati ramai dalam kalangan remaja sehingga hari ini.

Muzik yang saya gemari ialah, muzik seperti r&b, pop ataupun punk rock. Muzik-muzik tersebut mempunyai rentak yang amat rancak. Lyriknya pula, ada kalanganya mempunyai kaitan dengan diri kita. Lagu tersebut boleh membantu saya untuk merasa lega and melupakan tekanan yang sedang saya menggalami. Ini adalah zontoh-zontoh muzik yang saya gemari.

Nilai-nilai murni boleh disampaikan melalui lagu dengan kebijaksanaan seseorang penulis skip lagu tersebut. Beliau boleh menulis skip lagu tersebut mengenai remaja sekarang, budi adat orang islam dan sebagainya dalam bentuk lagu yang rancak dan kreativiti tersendiri. Salah satu lagu yang sedang saya maksudkan ialah seperti lagu, 'beautiful lie' dinyanyikan oleh kupulan ingeris '30 second to mars'. Lagu mereka memberi baynak makna tentang apa yang dunia kita sedang mengalami iaitu, GLOBAL WARMING. Ia menyatakan bahawa kita harus bertindak sebulum ia terlambat dan bagaimana untuk mengelak situasi tersebut. Is bukan sahaja menyampaikan lagunya sahaja, tetapi dengan rakaman video menunjukkan situasi yang dunia kami sedang mengalami. Ini adalah satu contoh cara untuk menyampaikan nilai-nilai murni melalui lagu.

Saya setuju muzik menyatukan manusia. Muzik didengari oleh semua orang dari pelbagai negara. Dalam setahun, akan beberapa koncert lagu diadakan. Lagu-lagu tersebut menjejaskan penyanyi-penyanyi dari berbilang bangsa ataupun negara. Apabila upacara tersebut diadakan, sebilangan rakyat dari pelbagai negara akan hadiri untuk melihat kumpulan yang mereka meminati mempersembahkan lagu-lagu mereka. Dengan ini, muzik telah menyatukan manusia.